Scholieren bedenken de nieuwe ontwerpen voor Indoor Mountainbike 2.0!
- Indoor Mountainbike
- 23 mrt 2023
- 3 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 14 apr 2023
Landschap, MTB-routes en faciliteiten, wat komt er allemaal bij kijken?

Het is geen geheim, de plannen en ambities voor Indoor Mountainbike zijn groot. Dus hoefden wij er geen twee keer over na te denken toen docent 'Onderzoeken en Ontwerpen' - Jochem Rondaij - van het Helen Parkhurst Almere, met het idee kwam voor een projectopdracht voor zijn derdejaars leerlingen. Het plan van aanpak werd uitgewerkt en met een team van 36 leerlingen (opgedeeld in drie groepen met ook ieder weer drie categorieën) gingen ze aan de slag.
"Indoor Mountainbike 2.0 moet dé hotspot worden voor alles wat met mountainbiken te maken heeft" - Opdrachtgever Indoor Mountainbike
Een goed project begint natuurlijk bij een idem verkenning, dus alle 36 leerlingen stapten op de fiets om het Indoor Mountainbiken te beleven. De boodschap: ga maar in de schoenen van de bezoeker staan en bedenk waar je allemaal rekening mee moet houden. Er is straks 15.000 m2 beschikbaar om invulling aan te geven, en dus zijn er ook veel details die niet over het hoofd gezien mogen worden. De leerlingen kregen op de locatie uitleg over alles wat er komt kijken bij het ontwerpen en bouwen van een route, welke wensen er zijn voor de uitbreidingsplannen en welke eisen er gesteld worden. Na zeven weken was de tijd aangebroken om alle plannen te presenteren.
Nieuwe ontwerpen presenteren
Ontwerp groep 1:

Deze groep heeft met hun visie voortborduurt op het bestaande concept met een aantal nieuwe elementen.
Een pentagon-vormig restaurant dat uitkijkt over de route
Verschillende kleuren routes voor verschillende vaardigheidsniveaus
Met bestaande features zoals de wallride en skinny's en een heuvelachtig landschap waar ook wat steilere afdalingen op kunnen worden gemaakt.
Gave nieuwe features zoals een grot met een sterrennachtthema, waarbij je een kort moment jezelf als echte nachtbiker waant.
Ontwerp groep 2

Deze groep heeft zich gericht op het zo functioneel mogelijk en tegelijkertijd zo sfeervol mogelijk inrichten van de ruimte
In het midden van de ruimte hebben ze een 360º restaurant ontworpen
Voor toeschouwers en voetgangers is er een verhoogde loopbrug door de kas heen gemaakt, om ook bij het restaurant te komen. Ook zie je een roodgekleurd middenpad, dat speciaal voor ambulances is bedacht, zodat deze goed dichtbij kan komen als dat nodig is.
Als leuk en uitdagend detail is er en een verhoogde touwbrug bedacht om bij het restaurant te komen.
De route bestaat uit bestaande features zoals de wallride en de hangbrug, met zelfs een ge-upgrade dubbele toiletbowl.
Ontwerp groep 3

Deze groep heeft bedacht om de ruimten thematisch in te delen, waarbij de drie hoofdthema's zijn; bos; gesteente en gebergte.
Met de verdeling van de themas is ook bedacht, om de thema's te koppelen aan het niveau.
Het bos is iets vlakker en daarvoor wat gemakkelijker ingericht en geschikt voor de beginners en kinderen.
Gesteente is qua moeilijkheidsgraad gemiddeld. De ondergrond is grover van structuur maar het is nog steeds niet heel erg heuvelachtig maar wel al iets spannender.
Bij gebergte wordt de route in zijn geheel is moeilijker, daarbij is er meer hoogteverschil en zijn de routes ook uitdagender.
Het restaurant is verhoogd en met een 180º view geeft deze ook uitzicht over de baan. De route loopt onder het restaurant door.
Conclusie
Wat is het gaaf om te zien dat er zoveel enthousiaste leerlingen zijn, die zo creatief bezig zijn geweest met het bedenken en ontwerpen van route-elementen! Hoewel er natuurlijk de nodige feedback vanuit ons als opdrachtgevers en vanuit de docenten is geweest, her en der miste er nog wat doordachtheid en diepgang. Kijken wij vooral terug op een inspirerende projectopdracht voor zowel de leerlingen en docenten van het Helen Parkhurst als voor onszelf. We bedanken hartelijk het Helen Parkhurst - de docenten en leerlingen - voor deze mooie samenwerking!
Het is een pentagon geen hexagon smh